Niemand

Toon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28-11-2012 14:06

Bericht door Toon » 12-12-2012 11:10

diane schreef: Zonder gekheid, weet wel zeker dat er op een bepaald niveau "niemand" is.
MAAR tgt zie ik een vorm van indvidualiteit als zijnde een expressie van het Ene. Er is voor m'n gevoel "iets", noem het Geest of whatever wat zich tracht in volledigheid te ont-dekken IN en ALS vorm. Nu kan het mentale bewustzijn, dus gewoon het denken dit wellicht stimuleren of saboteren? Dat grijpt automatisch terug op de voorraadschuur van alles wat het tijdens het leven heeft ingepakt en opgeborgen. Geest/Bewustzijn kan zich daarmee toch geïdentificeerd hebben?
Je zegt het al in je verklaring, Diane, het is mentaal bewustzijn dat je hier aanwendt om ons niveau's te tonen en voorraadschuren van ervaren.
Maar bewustzijn is een kwaaie tante en laat zich niet naar hokjes drijven. Dat is een omgedraaide wereld: bewustzijn drijft het ik in hokjes waar persoontjes zich naar hartenlust of juist in lijden en verdriet voordoen.
Wie in niveau's denkt en waarneemt verliest het echte van het zijn. Wie gelegenheid grijpt om te zijn, hij of zij vindt het echte in denken en waarnemen.

Ogenblik-sem
Berichten: 15
Lid geworden op: 27-11-2012 22:58

Bericht door Ogenblik-sem » 12-12-2012 11:14

Looro,

Je schrijfsels doen me denken aan gnostische geschriften.
Daarbij gaat 't om 't 'verstaan..'

Ik heb de gnostiek verlaten (hoewel het in pure schoonheid de waarheid raakte) omdat ik het recht voor z'n raap beter kan 'verstaan.'
Zo werd ik trouwens als kind al genoemd.

Recht door zee..

diane
Berichten: 10
Lid geworden op: 28-11-2012 12:41

Bericht door diane » 13-12-2012 11:46

Ogenblik-sem schreef:
En waarom zou je naar "iemand" roepen als je zeker weet dat het Niemand is?
Om te zien of er iemand denkt iemand te zijn. :D

diane
Berichten: 10
Lid geworden op: 28-11-2012 12:41

Bericht door diane » 13-12-2012 11:55

Toon schreef:
diane schreef: Je zegt het al in je verklaring, Diane, het is mentaal bewustzijn dat je hier aanwendt om ons niveau's te tonen en voorraadschuren van ervaren.
Maar bewustzijn is een kwaaie tante en laat zich niet naar hokjes drijven. Dat is een omgedraaide wereld: bewustzijn drijft het ik in hokjes waar persoontjes zich naar hartenlust of juist in lijden en verdriet voordoen.
Wie in niveau's denkt en waarneemt verliest het echte van het zijn. Wie gelegenheid grijpt om te zijn, hij of zij vindt het echte in denken en waarnemen.
Volgens mij kent bewustzijn diverse "gelaagdheden", dacht eerst dat ik dit zelf even verzonnen had. Tot ik wat boekjes over Dzogchen ging lezen en waarachtig, daar worden wel 8 of 9 niveaus beschreven. Een en al herkenning. Over het algemeen verkeert een mens in het mentale bewustzijn wat idd vnl. teruggrijpt op onbewuste inhouden, conditioneringen, programmeringen enz. Bewustzijn dénkt dit niet, maar identificeert zich ermee. Het kan zichzelf meer en beter "ontmantelen" door te zien dat de "ik" dat niet is. Dus niet ergens aan "werken" o.i.d. Simpelweg zien en ZIJN zoals je al aangeeft. Dus toch een zekere ontwikkelingsweg waarbij bereidheid tot overgave belangrijk is. Het is dan niet "mijn" bereidheid, maar juist dankzij het brein de mogelijkheid e.e.a. te kunnen ont-dekken. En zijn (bewustzijn) thuis terug te vinden. Waar dan blijkt dat het nooit weg is geweest maar verblind door z'n eigen droomwerelden.

Toon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28-11-2012 14:06

Bericht door Toon » 07-01-2013 04:40

Ogenblik-sem schreef:Looro,

Je schrijfsels doen me denken aan gnostische geschriften.
Daarbij gaat 't om 't 'verstaan..'

Ik heb de gnostiek verlaten (hoewel het in pure schoonheid de waarheid raakte) omdat ik het recht voor z'n raap beter kan 'verstaan.'
Zo werd ik trouwens als kind al genoemd.

Recht door zee..
Ik ben je getuigenis niet vergeten hoor en je hebt gelijk als je zegt dat ik eerder de mystiek opzoek dan het 'recht door zee' te vinden. Ik kan ook geen ander weten opeisen dan het weten door een geheel van handelingen en voorstellingen die het 'hogere' verstaan en verkennen.
Kennis is belangrijk om niet recht de dieperik in te varen. Maar dat weet je wel ... Jij wijst op het verschil tussen begrijpen en horen. Op wat iemand hoort kan iemand reageren en op begrijpen kan die iemand onderzoeken. De houding verschilt en daarmee ook het raken van waarheid.

Wat mij meer en meer raakt is de wereld als het geheel waarin de waarheid voorkomt en alles raakt wat daarin voorkomt. Niet ik ben het perspectief op de waarheid maar het geheel van alles wat leeft is waarheid.
Ik zag eens in een beeld dat alles verbonden was in draden van licht. Ik kon het kleinste detail onderscheiden maar tegelijk ook het netwerk zien van licht. De wereld is een netwerk van licht en wij vormen een menigte van licht, een baken doorheen duisternis.
Ik volg misschien een spoor maar zonder dat baken zou ik nergens komen, zelfs niet tot aan zee.

arwen
Berichten: 126
Lid geworden op: 01-02-2014 16:14

Bericht door arwen » 24-08-2014 10:52

Sem...gek mens...voor mij ben je IEMAND...
XXX

Plaats reactie